κυλιόμενη εικόνα με τον πελαργο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ

Τετάρτη, 7 Φεβρουαρίου 2018

0 Σεξουαλική κακοποίηση


Το απεχθέστερο όλων των εγκλημάτων, το έγκλημα που κυριολεκτικά καταστρέφει τη ζωή των παιδιών 
Με τον όρο σεξουαλική παρενόχληση/κακοποίηση αναφερόμαστε στη με οποιονδήποτε τρόπο (λεκτική, οπτική, διαδικτυακή και σωματική) προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας του παιδιού, που το παραβιάζει, του προκαλεί ενοχές, φόβο, ντροπή, πόνο και αποστροφή.
Σεξουαλική παραβίαση θεωρείται η συμμετοχή ή η έκθεση παιδιών και εφήβων σε πράξεις με σεξουαλικό περιεχόμενο, υποκινούμενες από ενήλικα, συνήθως, που έχει σχέση φροντίδας ή οικειότητας με το παιδί, οι οποίες έχουν ως σκοπό τη σεξουαλική διέγερση ή/και ικανοποίηση του ενήλικα, ο οποίος έχει πάντα την αποκλειστική ευθύνη γιατί τα παιδιά δεν είναι δυνατόν να συγκατατεθούν σε οποιαδήποτε τέτοια ενέργεια.
Χαρακτηριστικά του φαινομένου είναι η ανηλικότητα του παιδιού, η σχέση εξάρτησης ή εμπιστοσύνης ανάμεσα στον ενήλικα και το παιδί, η έλλειψη συνειδητής κατανόησης της έννοιας και του περιεχομένου της πράξης αυτής, άρα και η έλλειψη συνειδητής συναίνεσης του παιδιού. Οι πράξεις αυτές παραβιάζουν όχι μόνο τον αιμομικτικό φραγμό, αλλά και τις γενικότερες αντιλήψεις της κοινωνίας σχετικά με τις οικογενειακές σχέσεις και τα όρια των οικογενειακών ρόλων. 
Η σεξουαλική κακοποίηση έχει καταστροφικές συνέπειες για το παιδί που παγιδεύεται ανάμεσα στην επιθυμία του να σταματήσει η κακοποίησή του και στο αίσθημα αφοσίωσης προς το άτομο που του την επιβάλλει.
Αυτό το είδος κακοποίησης συμβαίνει συχνότερα από όσο θεωρούν οι περισσότεροι, καθώς πολλές περιπτώσεις δεν αναφέρονται στις αρχές.

Σεξουαλική κακοποίηση είναι  


  1. Το ακατάλληλο άγγιγμα στο παιδί και ο εξαναγκασμός του παιδιού να προβεί σε ακατάλληλο άγγιγμα
  2. Η επαφή καθ' οιονδήποτε τρόπο με τα γεννητικά όργανα του παιδιού από ενήλικα και το αντίστροφο.
  3. Η διείσδυση με οποιονδήποτε τρόπο, σε οποιοδήποτε σημείο του σώματος του παιδιού.
  4. Η έκθεση του παιδιού σε πορνογραφικό υλικό/γυμνό σώμα, οπτικά ή ακουστικά και η χρησιμοποίηση των παιδιών στην παραγωγή αυτού και η άσεμνη φωτογράφιση ή βιντεοσκόπηση του παιδιού.
  5. Η παρακολούθηση ενός παιδιού χωρίς ρούχα από ενήλικα ή το αντίστροφο,
  6. Ο βιασμός
  7. Η αιμομιξια 
  8. Η πορνεια
  9. Οι θωπείες και οι ασελγείς πράξεις
  10. Η εξαναγκαστική σωματική επαφή του παιδιού με κάποιον άλλο 
Η παιδική πορνογραφία και η πορνεία δεν είναι παρά οι εμπορευματικές πλευρές αυτού του ζητήματος, οι οποίες αναφέρονται με τον όρο "σεξουαλική εκμετάλλευση".

Δράστες είναι άτομα του οικογενειακού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος του παιδιού. Άτομα που έχουν επαφές με το παιδί και σχέση εξουσίας μαζί του, ώστε να εξασφαλίσουν τη σιωπή του. Ατομα με ισχυ που το παιδι γνωρίζει και εμπιστεύεται.
Συχνάζουν σε χώρους με παιδιά όπως παιδικές χαρές, Ίντερνετ καφέ, αθλητικά κέντρα κ.α. Συχνά μάλιστα εργάζεται με παιδιά, ενώ δεν αποκλείεται να είναι άτομο «υπεράνω πάσης υποψίας».
Όπως έχει αποδειχθεί σε αρκετές περιπτώσεις στην πράξη, χρησιμοποιουν τα ηλεκτρονικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση σε παιδιά, ενώ ενδέχεται να προσποιουνται τον έφηβο για να συζητουν και να παίζουν παιχνίδια μαζί τους στο Διαδίκτυο.
Στοχεύουν σε συγκεκριμένες ηλικίες και φύλο, συνήθως παιδιά προεφηβικής ηλικίας, και δρουν μεθοδικά και με υπομονή για να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους. Μπορεί επίσης να προβουν σε πράξεις συναισθηματικού εκβιασμού ή να απειλήσουν το παιδί, προκειμένου να μην αποκαλύψει τις δραστηριότητές του στους γονείς του. Συνήθως ειναι γυρω στα 30 με λιγους φιλους



Ενδείξεις σεξουαλικής κακοποίησης

Τα παιδιά συνήθως δε μιλάνε είτε γιατί δέχονται απειλές από τα άτομα που τα κακοποιούν σεξουαλικά ότι αν μιλήσουν κάτι κακό θα τους συμβεί (τα δωροδοκούν επίσης με χρήματα, παιχνίδια, γλυκά), είτε γιατί σκέφτονται τις επιπτώσεις στην οικογένεια και στα ίδια ή ενδεχομένως να μη γνωρίζουν ότι έχουν δικαίωμα να μιλήσουν.
Εδώ φαίνεται και ο σημαντικός ρόλος των ενηλίκων στην αναγνώριση των σημαδιών που δείχνουν ότι ένα παιδί κακοποιείται:
  1. Παίρνουμε στα σοβαρά υπόψη τις εκμυστηρεύσεις του (Αναφέρει σεξουαλική κακοποίηση) και τις εξετάζουμε με βοήθεια ειδικού. 
  2. Ξαφνικές αλλαγές στη διάθεση, όπως έντονη θλίψη/κατάθλιψη και στην συμπεριφορα του  (αν είναι ξαφνικά πολύ ενοχική και εκφράζεται είτε με συστολή και σιωπή είτε με πολλή προθυμία και κολακεία, αύξηση επιθετικότητας, εσωστρέφεια, ενδιαφέρον για το σεξ κ.α
  3. Παλινδρόμηση σε προηγούμενες συμπεριφορές όπως ενούρηση και εγκόπρηση ενός παιδιού που είχε μεγαλώσει και έλεγχε τις συμπεριφορές αυτές.
  4. Ελέγχουμε τον τρόπο που απέκτησε γνώση για το σεξ μεγαλύτερη από την ηλικία του ή επιδεικνύει ασυνήθιστη σεξουαλική επίγνωση ή συμπεριφορά
  5. Εφιάλτες, προβλήματα ύπνου, τιναγμα, τρομος
  6. Σωματικές ενδείξεις, αδικαιολόγητη ευαισθησία, πόνος ή μώλωπες στο σώμα που το δυσκολεύουν στο περπάτημα ή στο να καθίσει,
  7. Ντρέπεται για το σώμα του και αποφεύγει να αλλάζει ρούχα μπροστά σε άλλους
  8. Ανεξήγητος φόβος για συγκεκριμένες τοποθεσίες ή άτομα, δεν θέλει να μένει με ένα συγκεκριμένο άτομο
  9. Ακατάλληλη σεξουαλική δραστηριότητα με παιχνίδια ή αντικείμενα 
  10. Σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα ή εγκυμοσύνη 
  11. Μιλά για έναν μεγάλο φίλο και φέρνει αδικαιολόγητα δώρα ή χρήματα
  12. Απώλεια όρεξης και ξαφνικές αλλαγές στην διατροφή, χρήση ουσιών, αυτο-τραυματισμοί (κόψιμο, κάψιμο) ή προσπαθούν να φύγουν από το σπίτι (σε εφήβους). 
  13. Ζωγραφίζει θέματα με σεξουαλικό περιεχόμενο
  14. Έρχεται σπίτι με σκισμένα ρούχα ή λερωμένα εσώρουχα
  15. Προσπαθεί να σας πει κάτι, αλλά σταματά όταν εμφανίζεται κάποιος άλλος ενήλικος;
  16. Απόσυρση ή έντονη προσκόλληση σε κάποιον ενήλικο Ασυνήθιστη μυστικοπάθεια   
  17. Γνωρίζει ενήλικες λέξεις για το σώμα
Ανησυχητικά σημάδια στη συμπεριφορά ενήλικα ή εφήβου για σεξουαλική κακοποιητική συμπεριφορά σε παιδί:
  1. Δεν αφήνουν στα παιδιά αρκετό προσωπικό χώρο και δεν είναι διακριτικοί μαζί τους.
  2. Επιμένουν για εκδηλώσεις σωματικής στοργής, όπως φιλιά, αγκαλιές ή "να παλέψουν" ακόμη κι όταν το παιδί δεν θέλει
  3. Δείχνουν υπερβολικό ενδιαφέρον στη σεξουαλική ανάπτυξη ενός παιδιού ή εφήβου
  4. Επιμένουν να περάσουν χρόνο μόνοι με το παιδί χωρίς διακοπές
  5. Περνούν τον περισσότερο καιρό τους με παιδιά και δεν έχουν ενδιαφέρον να περάσουν χρόνο με άτομα της ηλικίας τους.
  6. Συχνά μπαίνουν απότομα και απροειδοποίητα μέσα στο μπάνιο όταν είναι οι έφηβοι ή τα παιδιά εκεί και πλένονται ή κάνουν τη σωματική τους ανάγκη
  7. Συμπεριφέρονται σε συγκεκριμένο παιδί με διάκριση και προτίμηση, κάνοντάς το να νιώθει "ξεχωριστό" σε σχέση με τους άλλους.
  8. Επιτίθενται λεκτικά σε ένα παιδί
  9. Προσφέρεται να κρατήσει τα παιδιά σας για να κάνετε τις δουλειές σας ή για να βγείτε έξω
  10. Ενδιαφέρεται περισσότερο για τα παιδιά της συντρόφου του απ’ ότι για την ίδια; (σε μονογονεϊκές οικογένειες)
  11. Είναι παντρεμένος, αλλά πιο εκδηλωτικός με τα παιδιά του απ’ ότι με τη σύζυγό του
  12. Εμπλέκεται σε δραστηριότητες με παιδιά, όταν δεν είναι παρόντες οι γονείς
  13. Είναι ελεύθερος, δεν ενδιαφέρεται να έχει ένα σύντροφο της ηλικίας του ή έναν οποιονδήποτε σύντροφο
  14. Ταυτίζεται περισσότερο με τα παιδιά απ’ ότι με άτομα της ηλικίας του;
  15. Έχει περισσότερες φιλικές σχέσεις με παιδιά απ’ ότι με ενήλικες;
  16. Οι φίλοι του (που είναι παιδιά) είναι συγκεκριμένης ηλικιακής κατηγορίας ή/και φύλου;
  17. Εργάζεται με παιδια
Ένα θύμα αντιμετωπίζεται με την βοήθεια ειδικών, οι οποίοι θα εξακριβώσουν τη φύση και το βαθμό κακοποίησης και το παιδί θα δεχθεί βοήθεια και θεραπεία για να μπορέσει να ξεπεράσει το τραύμα

Σε περίπτωση που για το οποιοδήποτε λόγο δεν βοηθηθεί αντιμετωπίζει ή θα αντιμετωπίσει 
  1. ενοχή
  2. φόβο
  3. κρίσεις πανικού
  4. άγχος
  5. κατάθλιψη
  6. μειονεξία
  7. τάσεις φυγής
  8. μειωμένη κοινωνικότητα
  9. αυτοκαταστροφή
  10. παλινδρόμηση
  11. κατάθλιψη
  12. νεύρωση 
  13. μαθησιακές δυσκολίες
  14. ναρκωτικά
  15. αλκοολισμό
  16. αυτοκτονία
  17. εξάρτηση από κακοποιητικές σχέσεις,
  18. εμπλοκή σε πορνεία,
  19. ανορεξία
  20. βουλιμία
  21. δυσκολία σε διαπροσωπικές (φιλικές/ερωτικές) σχέσεις και σεξουαλική ζωή (φτωχη),
  22. βίαιη συμπεριφορά προς άλλα άτομα,
  23. επιθετικη, παραβατική και αντικοινωνική συμπεριφορά
  24. έλλειψη αυτοελέγχου, χαμηλή αυτοεκτίμηση, αυτό-υποτίμηση και αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές 
Αν υποπτεύεστε ότι το παιδί σας έχει κακοποιηθεί



Οι ενήλικοι είναι εκεί για να βοηθούν τα παιδιά στην καθημερινή τους ζωή. Η πρόληψη της σεξουαλικής βίας είναι πρωτίστως ευθύνη τους και είναι σημαντικό να αποφύγουμε να ρίξουμε όλο το βάρος στους ώμους των παιδιών: 

  1. Μη θυμώσετε με το παιδί. Μην το κάνετε να αισθανθεί ότι έχει κάνει κάτι λάθος.
  2. Μην το ανακρίνετε. Θα μπορούσατε να ρωτήσετε τι έχει συμβεί, πότε και με ποιον, αλλά μη ρωτήσετε γιατί συνέβη. Πάντα με ηρεμία 
  3. Καθησυχάστε το και δώστε του να καταλάβει ότι δεν ευθύνεται το ίδιο για αυτό που του συνέβη.
  4. Προσπαθήστε να μη δείξετε την ταραχή σας μπροστά του. Τα παιδιά αισθάνονται εύκολα ενοχή και μπορεί να αποκρύψουν πληροφορίες.
  5. Προσπαθήστε να μη βγάλετε συμπεράσματα βασιζόμενοι σε λίγες ή ασαφείς πληροφορίες. Καθησυχάστε το παιδί ότι θα κάνετε κάτι γι’ αυτό και επικοινωνήστε με κάποιον που θα μπορούσε να βοηθήσει, όπως ένας παιδοψυχολόγος, ένας γιατρός, ένας κοινωνικός λειτουργός ή η αστυνομία.
  6. Σε ορισμένες χώρες υπάρχουν ειδικές τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας και κέντρα που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά-θύματα σεξουαλικής βίας. Μπορούν επίσης να σας καθοδηγήσουν. Θα πρέπει να έρθετε σε επαφή μαζί τους, όταν ένα παιδί είναι πιθανό θύμα σεξουαλικής βίας.
    Οδηγίες προς τους γονείς και τους εκπαιδευτικους για την προληψη της σεξουαλικης κακοποιησης
    1. Αρχικά πρέπει να ενθαρρύνετε το παιδί σε ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία και να εγκαθιδρύσετε μαζί του μια σχέση εμπιστοσύνης, έτσι ώστε να αισθάνεται άνετα να σας μιλήσει,χωρίς να φοβάται, για οτιδήποτε του συμβαίνει,ακόμη κι αν αισθάνεται (συν-)ενοχή, φόβο ή ντροπή.                                                                                  Ακούτε πάντα προσεκτικά ό,τι σας λέει και δεν εκφραζεστε αρνητικά ή απορριπτικά αλλά το διερευνατε. Αν του δείξετε ότι δεν το πιστεύετε, δεν θα σας ξαναεμπιστευθεί
    2. Να εχετε καλή επικοινωνία με τα παιδιά-είναι το «κλειδί-. Αυτό συνεπάγεται ειλικρίνεια, αποφασιστικότητα, ευθύτητα και ένα φιλικό, μη απειλητικό οικογενειακό περιβάλλον.                                                                                                   
    3. Δωστε οδηγίες στα παιδιά για τους ενήλικες που μπορούν να αποτελέσουν μέρος ενός δικτύου για την ασφάλειά τους. Θα πρέπει να ενθαρρύνονται να επιλέγουν ανθρώπους τους οποίους μπορούν να εμπιστευθούν και οι οποίοι είναι διαθέσιμοι, έμπιστοι και έτοιμοι να ακούσουν και να βοηθήσουν. 
    4. Να τους μιλησετε για να γνωριζουν οτι υπάρχουν επαγγελματίες που μπορούν να είναι ιδιαίτερα χρήσιμοι (δάσκαλοι, κοινωνικοί λειτουργοί, γιατροί, ο σχολικός ψυχολόγος, η αστυνομία) και ότι υπάρχουν γραμμές βοήθειας στις οποίες μπορούν να καλέσουν για να ζητήσουν συμβουλές.
    5. Διδάξτε στο παιδί απλούς κανόνες σχετικά με την επαφή με αγνώστους: να μην μπαίνουν ποτέ σε ένα αυτοκίνητο με κάποιον που δεν ξέρουν, να μη δέχονται ποτέ δώρα ή προσκλήσεις από έναν ξένο, να μην πλησιαζουν καποιον που δεν ξερουν, να μην κρατούν μυστικά. Να σας ενημερώνουν αμέσως αν συμβεί κάτι τέτοιο.
    6. Μιλήστε στα παιδιά σας, κερδίστε την εμπιστοσύνη τους. Πρέπει να πιστεύουν ότι μπορούν να σας πουν οτιδήποτε χωρίς να φοβούνται ή να ντρέπονται. Μιλήστε τους για το σώμα τους. Πείτε τους τι να προσέχουν. Διδάξτε τους ποιες συμπεριφορές είναι αποδεκτές και ποιες όχι                                 
    7. Να δουλευετε ανελλιπώς στο κτίσιμο της αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης του παιδιού, παράλληλα διαμορφώνουμε μαζί του μια “ζεστή” ανοιχτή σχέση όπου θα υπάρχει ο χώρος να μας εμπιστευτεί ζητήματα που το απασχολούν των οποίων η θεματολογία θα μπορούσε να περιλαμβάνει και πτυχές του συγκεκριμένου θέματος (π.χ. κάποιος ενήλικας εκπέμπει σεξουαλικά υπονοούμενα προς το παιδί). 
    8. Θα πρέπει να ειστε ενημεροι ώστε να προστατεύετε τα παιδιά
    9. Θα πρέπει να μάθετε στο παιδί από 3 και πάνω τα μέρη του σώματος (ονομα και λειτουργιες). Μιλάτε γι' αυτά με την πρώτη κατάλληλη ευκαιρία και ανάλογα με την ηλικία.
    10. Διδάξτε το πως να αντιδρά σε τέτοιες περιπτώσεις: π.χ. να φωνάζει «ΟΧΙ» και να τρέχει μακριά όταν νιώσει κίνδυνο πχ όταν κάποιος προσπαθεί να το αγγίξει ενώ το ίδιο δεν θέλει. Το σώμα του παιδιού του ανήκει και πρέπει να απαιτεί σεβασμό από τους άλλους σε αυτό.
    11. Θα πρεπει να εξηγήσετε στα παιδια οτι υπαρχουν κινδυνοι που μπορει να τα απειλήσουν. Αυτο θα τα κανει να προστατευονται.
    12. Να γνωρίζετε πάντα τους φίλους και τους ανθρώπους που είναι κοντά του.
    13. Να έχετε τον υπολογιστή πάντα στο σαλόνι σε κοινή θέα και όχι μέσα στα υπνοδωμάτια των παιδιών.
    14. Πρέπει να κλεινετε την κάμερα της οθόνης καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που οι παιδεραστές καταφέρνουν να σπάσουν το λογισμικό και να φωτογραφίσουν τα παιδιά την ώρα που ντύνονται στο δωμάτιο τους και μετά τα εκβιάζουν
    15. Συζητείστε με το παιδί σας για τους κινδύνους του Διαδικτύου, χωρίς βέβαια να απαγορεύσετε τη χρήση του. Εξηγείστε του ότι δεν πρέπει να δίνει προσωπικές πληροφορίες (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση κ.λπ.) ή να στέλνει φωτογραφίες σε αγνώστους μέσω Διαδικτύου.
    16. Σκόπιμο είναι να φροντίσετε ώστε να έχετε πρόσβαση στο Διαδίκτυο από το σπίτι, ώστε να μπορείτε να ελέγχετε τις ηλεκτρονικές δραστηριότητες του παιδιού σας και να μη χρειάζεται να πηγαίνει σε Ίντερνετ καφέ.
    17. Επιβλέπετε το παιδί όταν πλοηγείται στο διαδίκτυο ή χρησιμοποιεί τον υπολογιστή του. 
    18. Ρωτήστε το παιδί σας ποιες ιστοσελίδες επισκέπτεται ή/και ελέγξτε το μόνοι σας μέσω των «αγαπημένων» και του «ιστορικού περιήγησης» του προγράμματος φυλλομετρητή (browser) και κάντε του προτάσεις για ηλεκτρονικές διευθύνσεις κατάλληλες για την ηλικία του.
    19. Λάβετε επίσης υπόψη ότι τα παιδιά στην εφηβεία μπορεί να είναι αντιδραστικά και να αναζητούν την ιδιωτικότητα, ενώ πολλές αλλαγές στη συμπεριφορά τους μπορεί να οφείλονται στο σεξουαλικό ξύπνημα της εφηβικής ηλικίας. Σταθείτε δίπλα τους με τρόπο διακριτικό και όχι παρεμβατικό.
    20. Να τους εξηγησετε οτι πρεπει να σέβονται τους ενήλικες αλλά να μην συγκατατίθενται σε ό,τι του ζητούν, αν αυτό τα ενοχλεί και τα τρομάζει ή δεν το έχουν διδαχθεί από τους ίδιους τους γονείς τους. 
    21. Ελεγχετε τους λόγους που κάνουν τα παιδια να μην θέλουν να μείνουν  με κάποιον
    22. Δεν αφήνετε τα παιδια μόνα τους, ή με κάποιον που δεν γνωρίζετε καλά για πολλές ώρες και χωρίς διακριτική παρακολούθηση. Αν το παιδί είναι δυσαρεστημένο με αυτόν που το προσέχει, να μιλάτε με το παιδί για αυτό το θέμα.
     Οι γονεις πρεπει να θυμαστε
    1. Να θυμαστε οτι δεν φταινε τα παιδια σας αν τα κακοποιησουν
    2. Να θυμάστε οτι ολα τα μέλη της οικογένειας έχουν δικαίωμα στον ιδιωτικό χώρο όταν ντύνονται, πλένονται, κοιμούνται ή έχουν άλλες προσωπικές δραστηριότητες. Ακόμη και τα μικρά παιδιά πρέπει να τα ακούμε και να τα σεβόμαστε.
    Οδηγίες προς τα παιδιά:
    • Το σώμα μου και το μυαλό μου είναι δικά μου. Οι άλλοι, μικροί και μεγάλοι, πρέπει να σέβονται το δικαίωμά μου αυτό.  
    • Μπορώ να πω «όχι» σε κάποιον που θέλει να με αγγίξει ενώ εγώ δεν το επιθυμώ. 
    • Πρέπει να λέω «όχι» σε κάθε συμπεριφορά που με κάνει να ανησυχώ, να φοβάμαι ή να νιώθω μπερδεμένος/η.
    • Τρέχω μακριά από όποιον με κάνει να φοβηθώ.
    • Λέω πάντα στους γονείς μου - και στους δύο ή στον ένα από τους δύο - ό,τι μου συμβαίνει κυρίως αν με κάνει να νιώθω άσχημα.
    • Οι γονείς μου και οι δικοί μου άνθρωποι γνωρίζουν πάντα που βρίσκομαιι και με ποιον.
    • Δεν πηγαίνω ποτέ κάπου όπου δεν γνωρίζω
    • Δεν ακολουθώ ποτέ αγνώστους και δεν πλησιάζω περισσότερο από όσο πρέπει αυτοκίνητα με ανθρώπους που δεν γνωρίζω.
    • Βρίσκω πάντα κάποιον που να μπορώ να του έχω εμπιστοσύνη για να με βοηθήσει, όπως οι δάσκαλοί μου.
    • Γνωρίζω τον αριθμό 1056 για να τηλεφωνήσω από παντού και χωρίς χρήματα και να ζητήσω βοήθεια, συμβουλή και υποστήριξη. 
    • Φρόντιζω να είμαι έξω με παρέες και απόφευγω να τριγυρνω μόνος μου.
    • Δεν μιλω σε αγνώστους ή άτομα που δεν γνωρίζω καλά.
    • Βάζω τις φωνές και τρέχω γρήγορα, αν κάποιος προσπαθήσει να με παρασύρει κάπου απόμερα ή να με βάλει σε ένα αυτοκίνητο.
    • Έχω το νου μου να αρνηθω αν είμαι έξω και κάποιος μου προσφέρει χρήματα για να του κάνω μια χάρη.
    • Πρόσεχω στις δημόσιες τουαλέτες και πηγαινω με έναν φίλο, αν αυτό είναι δυνατό. Βγαινω γρήγορα έξω αν με πλησιάσει κάποιος.
    • Έχω πάντα χρήματα μαζί μου για να γυρίσω στο σπίτι και δεν ξοδεύω ποτέ αυτά τα χρήματα.
    • Δεν πρεπει να μου ζητουν να αγγίξω τα γεννητικά μου όργανα ή να τα αγγιζουν αλλοι , εκτός αν είναι γιατρός στο ιατρείο του.
    • Δεν πρεπει να μου ζητουν να κάνω οτιδήποτε μαζί του, ενώ είναι είτε εκείνος είτε εγω χωρίς ρούχα.
    • Δεν πρεπει να μου ζητουν να κρατησω μυστικα από τους γονεις μου, κυρίως σε κάτι που με αφορά
    • Να θυμάμαι οτι δεν ειναι δικο μου φταιξιμο, αν με κακοποιησουν 
    • Αν κάποιος με αγγίξει με τρόπο που με φοβίζει ή με μπερδεύει πρέπει να το πω
    • Κανείς, ακόμη και κάποιος που αγαπω, δε θα πρέπει να μου ζητήσει να κρατήσω μυστικό για φιλιά, αγγίγματα, αγκαλιές. 
    • Ρύθμιζω την ασφάλεια του λογαριασμού μου (στο facebook , myspace , friendster κ.λπ.), ώστε να μπορούν μόνο οι «φίλοι» μου να δουν λεπτομέρειες του προφίλ μου.
    • Δεν δίνω ποτέ και σε κανέναν τους κωδικούς πρόσβασής μου.
    • Χρησιμοποίω μια φωτογραφία προφίλ που να μη δείχνει το πρόσωπό μου ή να εμφανίζει άλλες πληροφορίες για μενα.
    • Δεν δίνω πληροφορίες για το σχολείο μου, το πού μένω ή το τηλέφωνό μου.
    • Δεν κάνω «φίλους» άτομα που δεν έχω γνωρίσει προσωπικά.
    • Δεν συναντω άτομα που έχω «γνωρίσει» στο Διαδίκτυο, χωρίς την παρουσία ενός από τους γονείς μου.
    • Έχω στο νου ότι οι άνθρωποι που γνωρίζω στο Διαδίκτυο μπορεί να λένε ψέματα για το ποιοι είναι
    • Ξεχώριζω το «δώρο» από τη «δωροδοκία»:  Δώρο έιναι κάτι που μου δίνει κάποιος γιατί με αγαπάει. Δωροδοκία είναι όταν κάποιος μου δίνει κάτι ή με αφήνει να κάνω κάτι και ζητάει αντάλλαγμα για αυτό. Για παράδειγμα: «Θα μου δώσει ένα γλυκό, αν βγάλω τα ρούχα μου και ξαπλώσω δίπλα του».  
    •     Λεω «όχι»
    1. Ένας ενήλικος μου ζητά να κάνω κάτι που ξέρω ότι είναι λάθος.
    2. Ένας ενήλικος θέλει να με αγγίξει κάπου που δεν θέλω.
    3. Ένας ενήλικος κάνει κάτι στο σώμα μου, που με κάνει να νιώθω περίεργα ή και να πονω
    4. Ένας ενήλικος μου ζητά να κάνω κάτι και να μην το πω στους γονείς μου
    5. Σε κάθε συμπεριφορά που με κάνει να ανησυχώ, να φοβάμαι, να τρομαζωι ή να νιώθω μπερδεμένος/η.
    • Να θυμαμαι οτι αν κάποιος με αγγίξει με τρόπο που με  φοβίζει ή με μπερδεύει πρέπει να το πω

    0 σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Ειμαι μελος

    Ειμαι μελος

    Translate